15 Ağustos 2021 Pazar, 07:55
Yapıldığı günlerde milyonlarca lira harcanan Yenişehir Havalimanı, aradan geçen 20 yıla rağmen bir türlü rantabl hale gelemedi.
Oysa böylesine bir yatırımı bugün Bursa'da yapalım desek, Ankara'da çok kapı çalmamız gerekir.
Peki, neden Yenişehir tutmadı?
Birinci nedeni uzun yıllar boyunca Yunuseli ve Yenişehir arasında kamplara bölündük. Oysa bu enerji Yenişehir için kullanılsa çok daha farklı sonuçlar elde edilebilirdi. Ardından Sabiha Gökçen Havaalanı'na otobanla bir saatte ulaşılması Yenişehir'in deyim yerindeyse pabucunun dama atılmasına neden oldu.
Bursa'dan başta Ankara olmak üzere Anadolu'nun birçok kentine sefer düzenlenmesi talepleri üzerine iktidar milletvekilleri, THY yöneticilerinin kapılarını aşındırdı. Bu çabalar sonuçsuz kalmadı ama ilk fırsatta çeşitli gerekçeler öne sürülerek seferler kaldırıldı.
AK Parti Bursa Milletvekili Dr. Mustafa Esgin, seçildiği günden beri Yenişehir için çaba gösteren milletvekillerinden biri. İki yıl önce başlattığı kampanya Bursa'dan karşılık buldu, sivil toplum örgütleriyle toplantılar, ardından defalarca THY ve Anadolujet yetkilileriyle görüşmeler sonucu Bursa tam iyi bir noktaya geliyor derken koronavirüs pandemisi ortaya çıktı ve Bursa'dan 14 ay sefer yapılamadı.
Dr. Esgin, Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, AK Parti Bursa İl Başkanı Davut Gürkan'ın nisan ayında THY ile görüşmesi sonucu Trabzon, Erzurum ve Muş seferleri başladı ama Gaziantep ve Diyarbakır yine başka tarihe ötelendi.
ASTV'de yayınlanan Gözlem Kulesi programına konuk olan Dr. Esgin ile Yenişehir ve Bursa'nın havayolu ulaşımını konuştuk. O da Yenişehir-Yunuseli tartışmalarını hatırlatarak, 'Bunu Yenişehir yapılmadan önce konuşmalıydık. Yunuseli için DHMİ'de saatlerce süren görüşmeler yaptım. Mania kriterleri nedeniyle sefer yapılması mümkün değil. O zaman Yenişehir'e sahip çıkılması için kampanya başlattım' dedi.
Dr. Esgin'e göre, özellikle Osmangazi köprüsünün yapılmasından sonra Bursa-İstanbul bir entegrasyon sürecine girdi. Artık bizim için Sabiha Gökçen ve İstanbul Havaalanı önemli bir çıkış noktası. Ancak Bursa'nın hemen yanı başındaki havalimanının canlandırılması gerekiyor. Hemşeri derneklerinin gündeminde sürekli yer alıyor.
'Gelen taleplere sırtımızı dönemeyiz' diyen Dr. Esgin, 'Yozgat, Sivas ve Tokatlı hemşerilerimiz Sivas'a uçuş istiyor. Samsun, Van, Kars, Ağrı, Adıyaman, Şanlıurfa'nın talepleri var. Diyarbakır ve Gaziantep de yeniden seferlerin başlatılmasını bekliyor' dedi.
Anadolujet üzerinden birkaç Anadolu seferi daha, birkaç yurtdışı seferlerinin düzenlemesinin ötesinde bir hayali olduğunu kaydeden Dr. Esgin, uzun süredir üzerinde çalıştığı projesini ilk kez açıkladı:
'Bursa 3 milyon kişinin yaşadığı bir şehir ihracatta ikinci sıradayız. Sadece yolcu taşımacılığı değil. Kargo binamız ve gümrüğümüz var. Stratejik ürünlerimiz var. 45 sene önce Merhum Ali Osman Sönmez'in önemli bir hikayesi var. 1977'de Bursa Havayolları'nı kurmuş.Ardından da Sönmez Havayolları'nı.
Buradan yeni Ali Osman Sönmez'lere, o ruhu taşıyan müteşebbislere seslenmek istiyorum. Bursa gerçekten farklı bir şehir imparatorluk kurmuş bir şehir enerjisi yüksek bir şehir. Bursa'yı merkez alarak uçuşlar gerçekleştirilecek bir şirketi kursunlar ve bu işi kökünden çözümlesinler.
Konuyu araştırdım. Hatta belli bir noktaya da getirdim üç tane uçak mürettebatı ile kiralanacak aşamaya geldi. O arada Rusya ve Almanya turizm uçuşları başladı. Sonbahardan sonra önemli gelişmeler olacak'
BURSA HAVAYOLLARI'NIN İLGİNÇ ÖYKÜSÜ
Bu günlerde, Türkiye ve dünyada herhangi bir yere uçakla seyahat etmek için İstanbul'a taşınmamıza bakmayın. Bursa havayolu konusunda Türkiye'nin öncü kentlerinden...
Aslına bakarsanız 6 Nisan 1977 yılında kurulan ve Yönetim Kurulu Başkanlığı'nı merhum Ali Osman Sönmez'in yaptığı Bursa Havayolları Türkiye'nin en eski havacılık şirketlerinden biriydi.
Projenin başında ise THY eski Yönetim Kurulu başkanlarından Ağasi Şen ile Mustafa Kemal Tunusluoğlu bulunuyordu. İlk etapta kısa uçuşlar için İngiltere'den ekibiyle birlikte Viscount 708 tipi uçak kiralandı. BHY amblemi taşıyan uçak, 22 Mayıs 1977'de Bursa'ya geldi. Ancak kısa pist performansı yeterli görülmeyince geri gönderildi.
Uçak arayışlarını sürdüren şirket, sonunda daha küçük, çift motorlu İspanyol CASA şirketinin tasarladığı C212-100 Aviocar uçağında karar kıldı. Ağustos 1977'de filoya katılan uçaklar, Bursa'dan İstanbul, Ankara, İzmir uçuşlarının yanı sıra Kıbrıs'a da charter yani tarifesiz uçuşlar yapıyordu.
1980 yılında, THY'de grev aşamasına gelinince BHY, hemen harekete geçti. Kiralanacak uçaklarla Türkiye-Almanya arasında yolcu taşınabilirdi. Douglas DC-8 tipi uçaklardan üç adet kiralandı. Ancak grev beklenenden kısa sürdü. THY'nin Almanya hattına geri dönmesiyle yükselen bilet fiyatları rekabet nedeniyle düştü. Bu durum BHY için kötü günlerin başlangıcıydı.
BHY KAPANIP, SÖNMEZ HAVAYOLLARI KURULUYOR
28 Ağustos 1980'i gösterirken talihsiz bir gelişme yaşandı. BHY'ye ait CASA C212 tipi uçak, İstanbul'dan Bursa'ya uçuyordu. İniş için alçalırken her iki motorlarda bir arıza meydana geldi. Uçakta havayolunun kurucusu ve sahibi Ali Osman Sönmez de vardı. Kaptan pilotlar Sabahattin Çelik ve Ahmet Yavuzer, uçağı Bursa Meydanı'na çok yakın olan Hamitler Köyü yakınlarına başarıyla indirdi.
O günlerde kazayı Ali Osman Sönmez anlatmıştı: 'Hiç korkmadım. Çünkü uçağın özelliklerini biliyordum. Bu uçaklar o kadar güvenli ki, 50 metreye hatta denize bile inebilir"Kaptan Pilot Sabahattin Çelik ise 'Hemen o anda karar verdim ve boş gördüğüm tarlaya indim. Başkaca yapılacak bir şey yoktu. Hiç heyecanlanmadım. Çünkü bu uçağın tüm özelliklerini biliyordum. Aslında çok güvenli uçaktır' demişti.
1981 yılına girildiğinde kiralık jetler derken sefer sayısı artmış ancak havayolu ciddi bir mali krize girmişti. Mayıs 1981'de seferler durdu. Şirket kapandı. Türkiye'de Vecihi Hürkuş ile başlayan 'Özel Havayolu' döneminde ikinci girişim de başarısız olmuştu.Alıcı bekleyen uçaklara yeni müşteri çıkmayınca, Ali Osman Sönmez, C212'leri yeniden satın aldı. Bu sefer Sönmez Havayolları'nı kurdu. Uçaklar bir süre daha kullanıldıktan sonra yerini Shorts tipi 33 koltuklu turboprop yolcu uçaklarına bıraktı. Ancak Sönmez Havayolları, operasyonlarını 1992 yılında durdurdu. Bu tarihten sonra Bursa'daki özel havayolu girişimciliği uzun bir bekleme dönemine girdi. 2012 yılında Bursa Havayolları'nın yeniden kurulması için Valilik ve Büyükşehir Belediyesi öncülüğünde çalışmalar yapıldı ancak bundan da bir sonuç çıkmadı. Bakalım Dr. Esgin'in çağrı yaptığı babayiğitler havayolu şirketi kurabilecek mi?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder