20 Şubat 2017 Pazartesi

JAPON’UN GÖRDÜĞÜ BÜYÜK MARMARA



Çok uzun yıllar geçti üstünden ancak hala unutmadığım Diyarbakır’la ilgili bir anımı anlatarak başlayayım. 
30 yıl önce Anadolu Ajansı Diyarbakır Bürosu’nda görev yaparken Ankara Cumhuriyet Bürosu’ndan başka bir görev için efsane foto muhabiri Rıza Ezer gelmişti. O yıllarda, günümüzün teknolojisi yok, şimdiki gibi çektiğin fotoğraf saniyeler içinde merkezlere ulaştırılamıyor.
Neyse, Rıza Ezer, Diyarbakır’dan ayrıldıktan iki veya üç gün sonra Cumhuriyet Gazetesi’nde altı sütuna yayılan çok güzel bir fotoğraf; Dağkapı semtindeki Nebi Camii’nin önünde ayakkabı boyacıları ve güneşten korunmak için açtıkları kocaman siyah şemsiyeler.
Her gün önünden geçtiğimiz camii önündeki manzarayı fark etmemişiz. Buna kanıksamak mı dersiniz yoksa bakmakla görmek arasındaki fark mı? İkisi de olur….
Hürriyet’in Bursa Ekonomi Zirvesi’nde Fortune Türkiye Yayın Direktörü Cüneyt Toros’un anlattığı anekdot da günümüzde Diyarbakır’da yaşadığımız olayın benzeri.
Malum, Marmara, Türkiye ekonomisinin kalbinin attığı yer. İstanbul’da 3, İzmit körfez geçişinde bir köprü var. Çanakkale Köprüsü’nün de ihalesi yapıldı. Japon bir girişimci bir gün Toros’un yanına elindeki  harita üzerinde köprülerin de bulunduğu krokiyi göstererek sorar; Bu bölge çok önemli gelişmeler gösterecek neler yapılıyor? Eli de Bursa’nın üzerindedir.
Toros, Japon’dan görüşme sonrası krokiyi ister ama alamaz…
Japon’un fark ettiği olay şu aslında şu;  İstanbul-Kocaeli-Bursa ve İzmir dört önemli merkezin göbeğinde Bursa var. İstanbul 16 milyona yaklaşan nüfusuyla artık doyma noktasına geldi. Bursa ise hem sanayi yatırımları hem de köprü ve ulaşım yatırımıyla Dünya metropolüne en yakın kent. Üstelik ihracatta Türkiye ikincisi.  Buradaki girişimciler de büyüyüp gelişmek istiyor.
Peki, burada bize daha doğrusu yöneticilere düşen görev ne?
Böylesine gelişen ve bu büyümesi ile dünyanın gelecekteki gözbebeği olacak Bursa için neler yapılıyor.
Yanıtınızı duyar gibi oluyorum…
TEKNOSAB var ya…
Evet,   TEKNOSAB;  Bursa Ticaret ve Sanayi Odası’nın rüya projesi. 25 milyar dolarlık orta ve ileri teknoloji yatırımı; yılda 40 milyar dolarlık ihracat ve 150 bin istihdam öngörülüyor. Tıpkı yıllar önce Türkiye’ye örnek olarak kurulan Bursa OSB gibi ülkenin en büyüklerinden biri olacak.
Söylemek istediğim bu değil, daha önce defalarca yazmıştım, Bursa’da sanayici ve girişimci devletten bir adım değil, 3 adım ilerde gidiyor. Otoyol neredeyse tamamlanmak üzere İstanbul-Bursa arası bitti. İzmir’e kadar olan bölümü ise 2018’de tamamlanacak. Bu yolun getirecekleri ve devletin yapması gerekenlerle ilgili BEBKA bir çalışma yapmıştı.
Bununla ilgili sadece suya tirit kısa bir basın açıklaması yapıldı.
Bu kadar yatırım öngörülürken, bunların dünya pazarlarına aktarılması ile ilgili bir çalışma yok. Nüfus artışı öngörülerine uygun eğitimden sağlığa yatırım yok. Bursa kendi yağıyla kavrulmaya devam etsin. Bursa istemedikten sonra Ankara bürokrasinin hiçbir şey vereceği yok.
O yüzden Bursa ile ilgili gerekiyorsa özel kanun çıkarılarak, önümüzdeki yıllarda yaşanacak üretim ve buna bağlı nüfus artışlarıyla ilgili önlemler alınmalı..
Diğer bir anekdotla yazımı bitireyim.
Bursa Ekonomi Zirvesi sayesinde yıllar önce, hatta tarih de vereyim Cumhurbaşkanı Turgut Özal’ın yaşamını yitirdiği 17 Nisan 1993 günü birlikte Batman’da bulunduğu Hürriyet Yazarı Erdal Sağlam ile yineden görüşme fırsatımız oldu.
O zamanlar İlhan Kesici Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarı, yine Güneydoğu için yatırım paketi için görüşmelerde bulunmak üzere gelmişti. Helikopterle Batman’dan Siirt’e geçerken Özal’ın vefat haberini almıştık.
Erdal Sağlam hatırlattı… Ölüm haberi üzerine Kesici, Sağlam’a sormuş, ‘ ne olur?’ diye Sağlam da yanıtını vermiş,  ‘Baba yani Süleyman Demirel koltuğa oturur… ‘
Sağlam’ın öngörüsü tuttu tutmasına da yıllardır Güneydoğu için yatırım ve teşvik paketlerinin mayası bir türlü tutmadı.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yatırımcı çıkmayınca Büyükşehir yapacak

  27 Ekim 2021 Çarşamba, 07:56     Bursa'da yerel gündem son aylarda oldukça hareketlendi. Emek-Şehir hastanesi metro hattından T2'y...