22 Ocak 2017 Pazar

KANADI KIRIK YENİŞEHİR YÜZDE 48 BÜYÜDÜ



Deniz ulaşımındaki sıkıntıyı İDO ve BUDO, karayolunu ise İstanbul-Bursa- İzmir Otoyolu ile çözen Bursa’nın havayolu ulaşımında yüzü bir türlü gülmüyor. Yenişehir’de hem de uluslar arası özelliği sahip havaalanın bir türlü rantabl şekilde işletilememesi nedeniyle Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe’nin Yunuseli konusundaki ısrarını sürdürüyor.
Peki, neden Yenişehir Limanı bir türlü istenilen düzeye ulaşmıyor?
Yenişehir konusunda yıllardan beri araştırma yapan Merkez Sağ Hareketi Bursa Proje Direktörü Cengiz Duman, bir ön yazı ile birlikte Yenişehir Havaalanı ile ilgili hazırladığı 2016 raporu gönderdi.
Bir mühendis özeniyle hazırlanan raporuna Bursa’nın ülke ekonomisine katkısı ve büyüklüğünü anlatarak başlayan Duman’a göre, Halen havaalanı bulunan 49 şehrin 48’inde aktif olarak çalışan 53 havaalanının bulunduğunu düşünecek olursak “gereksizliği” gibi bir düşünceyi ortaya atmak bile manasız. Kaldı ki Bursa ülke ekonomisine katkı ve nüfus yoğunluğunda ilk 5 şehir içinde hep var oldu.
Sürekli olarak yeni otoban ve körfez geçişi ile Bursa – İstanbul arasının 45 dakika olacağı gibi bir algı operasyonu yapılmaya çalışıldığını savunan Duman, lobi eksikliğinden ötürü Bu mesafenin bir türlü Bursa lehine çevrilemediğine dikkat çekti.  
Rapora göre, Bursa ve Yenişehir Havaalanı; İstanbul’a olan mesafesinden ötürü İstanbul’un hava trafiği için en büyük alternatif durumda. Yenişehir Havaalanı sadece Bursa halkının uçmasından ziyade çevre illerden de gelecek yolculara hizmet verebilecek standartların üzerinde ve uluslar arası bir havaalanı.
Son yıllarda Yenişehir Havaalanı kapasite kullanımı değerlendirilip oransal bazda bakıldığında büyüdüğü görülüyor. Fakat rakamlar tek tek irdelenip, diğer şehirler ve ülke toplamı ile mukayese edildiğinde Bursa’ya yakışır bir yanı olmadığı açıkça ortaya çıkıyor. Bursa’nın 2008 yılından bu yana tutulan istatistik değerler göz önünde bulundurularak yorumlanırsa, en büyük atılımın 2015 yılında olduğunu görebiliriz, 2015 yılında 2014 yılına oranla yüzde 152 gibi bir büyüme ile en büyük atılım bu senede olmasına rağmen, yine 2015 yılında 186 bin 703 toplam yolcu sayısının, 2016 yılında 275 bin 404 kişiye çıktığını büyüme oranının ise yaklaşık yüzde 48 olduğu görülüyor.  
HAVAALANI YAPILAN YERLERDE YOLCU SAYISI ARTIYOR
2015 yılında açılan Ordu – Giresun Havaalanı 2016 yılında toplamda 781 bin 121 kişiye ev sahipliği yaparken Yenişehir Havaalanı’nın 2016 yılındaki kullanım oranının neredeyse 3 katına ulaşmış oldu. Yine bu bölgeye çok yakın olmasına rağmen Samsun Havaalanı aynı dönemde toplam bir milyon 792 bin 438 kişi taşıyarak Yenişehir için ulaşması çok zor bir rekor kırmış kırdı. Şimdi Bursa’da yaşayan  Samsunluları düşününce geçtiğimiz dönem neden uçuş programından kaldırıldığına bir anlam verilemiyor.  Aynı şekilde Bursa’da yaşayan Ordu ve Giresunluların suçu ne?
İNSANLARA HAKSIZLIK YAPILIYOR
Bugün Yenişehir Havaalanı’ndan Ankara, Trabzon, Erzurum, Diyarbakır ve Muş’a haftanın belirli günlerinde direkt ve karşılıklı seferler düzenlendiğini anlatan Duman, Samsun hattının geçen yıl programdan çıkarıldığını, diğer kentlerin de kaldırılmak üzereyken siyasi baskı sonucu devam ettiğini vurguladı.  Bursa sahip olduğu değerler, sanayi ve beraberinde bulundurduğu iş gücünden ötürü göç edilen ve yaşanması muhtemel şehirlerin en başında gelen Bursa’da yaşayan Ağrılı, Vanlı, Samsunlu, Ordu ve Giresunlu, Balkan ve Ahıska göçmenlerinden oluşan bir kültür mozaiğine sahip olduğuna da dikkat çeken Duman, şöyle devam etti:
“Fakat ne hikmetse bu vatandaşlarımız maalesef bir Trabzon, Erzurum, Diyarbakır ve Muşlu hemşerilerimiz kadar şanslı değillerdir. Bir yanda 3 milyonluk mega bir şehir bir yanda da bu 3 milyon içinde farklı kültür ve coğrafyalardan gelmiş kültür mozaiğini düşündüğümüzde insanlara haksızlık ettiğimizi düşünmekteyiz”
SAMSUN İPTAL EDİLİNCE SAYI DÜŞTÜ
Duman, gerilemenin nedenini de ay ay tablolarda izlendiğini de vurguluyor. Özellikle Ağustos ayından sonra kullanım oranın düştüğünü gözlemlendiğine de dikkati çeken Duman, ilk 8 ay artarak devam eden kullanım oranının Samsun’un programdan çıkarılmasının da etkisiyle gerilediğinin altını çizdi. Saydığı nedenler dolayısıyla  2017 için revize edilecek uçuş programına, ilave edilebilecek bir çok alternatif güzergâh ile istenilen düzeye gelmese bile ciddi bir artışın söz konusu olacağını kaydeden Duman, Yenişehir’in diğer bir özelliği olan hava şartlarına dikkat çekti.
YENİŞEHİR’DEN RÖTAR VE İPTAL YOK
 Duman, “Yenişehir Havaalanı bugüne değin kar yağışı yada don etkisinden ötürü, sis ve görüş mesafesi yetersizliği yada kuvvetli lodoslardan hiç etkilenmemiş, bu sebeplerden ötürü hiçbir uçuş iptal olmamış hatta rötar bile yapmamıştır. Oysa geçtiğimiz günlerde İstanbul yoğun kar yağış ve sisten, dolayısıyla görüş mesafesi yetersizliğinden ötürü birçok uçuş iptal edilerek yüz binlerce insanın mağdur olmasına neden olunmuştur. Yine Marmara Bölgesinin geneline hâkim olan lodos gibi hızı zaman zaman 100 km/sa’in bile üzerine çıkan hava muhalefetlerinden dolayı İstanbul’un hem deniz hem de hava trafiği sekteye uğramaktadır. Yenişehir Havaalanı ise yine bu tip hava durumundan etkilenmemektedir. Geçtiğimiz yıl yaşanan benzer durumda İstanbul’a inemeyen bazı seferler Yenişehir Havaalanı’na yönlendirildiğini biliyoruz. Bizler mecbur kalındığında yapılabilen bu durumdan dolayı diğer bazı yönlerde ki yoğunluğunda Bursa’ya kaydırılmasını umuyor ve bekliyoruz” dedi.

YENİŞEHİR YAŞAM MERKEZİNE DÖNÜŞMELİ
 Yenişehir Havaalanın diğer şehirlere olan mesafesinin gerek Sabiha Gökçen gerekse Atatürk Havaalanı’na olan mesafeleri göz önünde bulundurularak daha avantajlı olduğu konusunun insanlara anlatılabileceği hatta reklam yapılabileceğini de kaydeden Duman’a göre, birçok havayolu firması yurt dışı uçuşlarında yurt içi aktarma faaliyetlerini ücretsiz yapıyor. Bu durum bile Bursa için kullanılması durumunda hem yurt içi hem de yurt dışı uçuşlarında Yenişehir Havaalanı’nı ön plana çıkarmaya yetecek. Bursa Büyükşehir Belediyesi yada BURBAK havaalanı etrafına yapacakları otopark alanı ve uygun fiyat politikası ile İstanbul’un ciddi yolcu potansiyelini Bursa’ya çekebilir.  Ayrıca  havaalanını sadece bir havaalanı olarak görmemeli. Örneğin neden halka açık bir free shop, outlet center, hatta küçük çaplı bir alış veriş organizasyonu kurabileceğimiz bir AVM ortamı oluşturmuyoruz ki, burada ki asıl amaç Yenişehir Havaalanı şehre uzak algısını ortadan kaldırmak. İnsanları önce alış-veriş için buraya getiririz sonra uçmak için zaten kendisi gelir.

KENTİ YÖNETENLERİN GÖREVİ
Duman, raporunu “Bursa Halkı olarak uçmanın bir hak olduğunu ve bu hakkın Bizlere verilmesini talep ediyoruz. Başta Bursa Valiliği, Bursa Büyükşehir Belediyesi, BTSO ve diğer tüm STK’lardan bu hususa destek bekliyoruz” sözleriyle tamamladı.
Duman, tespitlerinde ve söylediklerinde son derece haklı.
Seferler kaldırılarak kanadı kırılan Yenişehir yüzde 48 büyüyorsa, gerekli çalışmalar yapılırsa büyüme rakamlarının ne miktarlara çıkacağını tahmin etmek zor olmasa gerek.
Başka kentler Yenişehir gibi bir havaalanına sahip olmak için Ankara’da bakanlıkların kapılarını aşındırırken, değeri yüz milyon dolarları aşan bir imkanı Bursa neden değerlendiremiyor sorusunu bu kenti yönetenlere sormak gerekiyor.
Havaalanı cazip hale getirilirse kim 20 saatlik otobüs yolculuğuna katlanır.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yatırımcı çıkmayınca Büyükşehir yapacak

  27 Ekim 2021 Çarşamba, 07:56     Bursa'da yerel gündem son aylarda oldukça hareketlendi. Emek-Şehir hastanesi metro hattından T2'y...