Kış turizm
merkezi Uludağ’da yaşanan sorunları anlamak amacıyla 29 Ocak günü Hürriyet
Bursa’da yayınlanan “Uludağ’ın karanlık
yüzü” başlıklı yazıma Orman ve Su
İşleri Bakanlığı’ndan yanıt geldi.
Öncelikle kamuoyunun merakla beklediği bir çok konuya açıklık getirdiği için Orman ve Su İşleri Bakanlığı’na teşekkür etmek istiyorum. Çünkü gönderilen yazıda, yetki sorunundan, imar planlarına, kaldırımların neden yapılamadığından personel yetersizliğine kadar bir çok konudaki sorunlara yanıt bulduk. En önemlisi de yetkinin Bursa Büyükşehir Belediyesi’ne verilmesinin yasal engelleri anlaşılmış oldu.
PLANLAR İPTAL, YENİLERİ HAZIRLANIYOR
Öncelikle Uludağ için hazırlanan planlarla başlayalım. Bakanlığı gönderdiği yazıya göre, Türkiye’nin en önemli Milli Parklarından biri olan Uludağ’da tüm işlemler 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu’na göre yapılıyor.
Uludağ için de çalışmalar sonunda Uzun Devreli Gelişme Planı hazırlanarak tasdik edildi Yapılaşmaya konu olan, Birinci ve İkinci Gelişim Bölgelerine ait koruma maksatlı imar planları ayrı ayrı hazırlanarak Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Kurulunun olumlu görüşleri alınarak, mevzuatı icabı Birinci Gelişim Bölgesinin İmar Planı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tarafından, İkinci Gelişim Bölgesinin imar planı ise Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından onaylandı.
Uludağ’ı “Davos gibi yapma” hedefi çerçevesinde, Uludağ’a yeni bir siluet kazandırmak amacıyla yarışmasına çıkılarak bir proje hazırlandı. İşletmecilerin hukuki haklarına müdahale etmeyecek şekilde bir dönüşüm projesi geliştirildi.
Bu çalışmalara paralel olarak bölgedeki otellerde tahsis belgelerine riayet etmeyerek kaçak yapılan ilaveler yıktırıldı. Uludağ'daki yapılaşmaya yeni bir imar düzeni verme noktasına gelindiğinde, Bursa’daki sivil toplum kuruluşlarınca açılan davalar sebebiyle Birinci Gelişim Bölgesi Koruma Maksatlı İmar Planına, kısmi yürütmeyi durdurma kararı alındı. 2’nci Gelişim Bölgesinin Koruma Maksatlı İmar Planı ise mahkemece iptal edildi. Bu nedenle yeniden imar planı çalışmalarına, Bakanlık Doğa Koruma Milli Parklar Genel Müdürlüğünce başlandı.
KAPI YENİLENDİ, PİKNİK ALANLARI OLUŞTURULDU
Öncelikle kamuoyunun merakla beklediği bir çok konuya açıklık getirdiği için Orman ve Su İşleri Bakanlığı’na teşekkür etmek istiyorum. Çünkü gönderilen yazıda, yetki sorunundan, imar planlarına, kaldırımların neden yapılamadığından personel yetersizliğine kadar bir çok konudaki sorunlara yanıt bulduk. En önemlisi de yetkinin Bursa Büyükşehir Belediyesi’ne verilmesinin yasal engelleri anlaşılmış oldu.
PLANLAR İPTAL, YENİLERİ HAZIRLANIYOR
Öncelikle Uludağ için hazırlanan planlarla başlayalım. Bakanlığı gönderdiği yazıya göre, Türkiye’nin en önemli Milli Parklarından biri olan Uludağ’da tüm işlemler 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu’na göre yapılıyor.
Uludağ için de çalışmalar sonunda Uzun Devreli Gelişme Planı hazırlanarak tasdik edildi Yapılaşmaya konu olan, Birinci ve İkinci Gelişim Bölgelerine ait koruma maksatlı imar planları ayrı ayrı hazırlanarak Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Kurulunun olumlu görüşleri alınarak, mevzuatı icabı Birinci Gelişim Bölgesinin İmar Planı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tarafından, İkinci Gelişim Bölgesinin imar planı ise Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından onaylandı.
Uludağ’ı “Davos gibi yapma” hedefi çerçevesinde, Uludağ’a yeni bir siluet kazandırmak amacıyla yarışmasına çıkılarak bir proje hazırlandı. İşletmecilerin hukuki haklarına müdahale etmeyecek şekilde bir dönüşüm projesi geliştirildi.
Bu çalışmalara paralel olarak bölgedeki otellerde tahsis belgelerine riayet etmeyerek kaçak yapılan ilaveler yıktırıldı. Uludağ'daki yapılaşmaya yeni bir imar düzeni verme noktasına gelindiğinde, Bursa’daki sivil toplum kuruluşlarınca açılan davalar sebebiyle Birinci Gelişim Bölgesi Koruma Maksatlı İmar Planına, kısmi yürütmeyi durdurma kararı alındı. 2’nci Gelişim Bölgesinin Koruma Maksatlı İmar Planı ise mahkemece iptal edildi. Bu nedenle yeniden imar planı çalışmalarına, Bakanlık Doğa Koruma Milli Parklar Genel Müdürlüğünce başlandı.
KAPI YENİLENDİ, PİKNİK ALANLARI OLUŞTURULDU
Bakanlığın
yazısı devam ediyor. Yazıya göre, Uludağ
Milli Parkında büyük bir değişim projesi başlatıldı. Bu kapsamda Milli Park’ın
giriş kapısı yenilendi, ziyaretçi Tanıtım Merkezi hizmete alındı, günübirlik
ziyaretçiler için piknik alanları oluşturuldu,
ziyaretçilerin ihtiyacını karşılamak maksadı ile Karabelen, Kirazlıyayla,
Sarıalan ve Çobankaya kamp ve günübirlik kullanım alanlarında, Birinci Gelişim
Bölgesindeki caminin altında mevcut bulunan tuvaletlerin bakımı ve temizliği,
yenilerinin yapımı, Bölge Müdürlüğü’nce gerçekleştirildi. İhtiyaç durumunda
bunların sayısı arttırılacak.
YENİ TESİSLER VE OTOPARK YAPILACAK
YENİ TESİSLER VE OTOPARK YAPILACAK
Ayrıca oteller bölgesindeki turizm tesislerinin
yenilenmesi, kayak ana planının yapılması, ziyaretçilerin ihtiyacı olan
otoparklar, kır kahveleri, tuvaletler, açık alan etkinlik mekanları aktiviteler için, projeler hazırlandı ve
yapımlarına 2015 yılı çalışma mevsiminde
devam edilecek.
Birinci Gelişim Bölgesinin otopark ihtiyacının giderilmesi
için Koruma Maksatlı İmar Planına göre, 400 ve 800 araç kapasiteli iki adet
kapalı otopark öngörüldü. Hazırlanan projeler ise onay safhasına geldi. Bu
projelerin uygulanmasına bu yıl başlanacak ve otoparklar en kısa sürede hizmete
girecek. Bakanlığın Uludağ Milli Parkı’nda 2013-2014 yıllarındaki yatırım
miktarı toplamı 18 milyona ulaşırken, bu yıl 20 milyon lira ödenek
ayrıldı.
KARAYOLU İYİLEŞTİRİLECEK
Bakanlık yazısına göre, Uludağ Milli Parkı’na
ulaşımı sağlayan karayolunda yapılmak istenen iyileştirme çalışmaları için
ilgili kurumlara da izin verildi. 2014 yılında başlanan karayolu iyileştirme
çalışmaları devam edecek. Teleferik hattının oteller bölgesine kadar
ulaştırılması için Bursa Büyükşehir Belediyesi’ne gerekli izin verilerek,
mevcut karayolunun taşıma yükünün azaltılması hedeflendi. Oteller Bölgesinin
yol ve meydan düzenlemesi işi Büyükşehir Belediyesi’nin talebi üzerine 2012
yılında protokolle verildi. Ancak bugüne kadar tamamlanamadı. Yine Bursa
Büyükşehir Belediyesi’nin talebi üzerine Uludağ Milli Parkı’nın atık suyu ve
içme suyunun yapım ve işletme işi protokolle 2013 yılında verildi ve bu projede
henüz tamamlanmadı.
İkinci Gelişim Bölgesi Koruma Maksatlı İmar Planına göre alanda yapımı planlanan Kongre Merkezi, bin 200 araçlık otopark, mescit, günübirlik tesis ve spor tesisleri alanı 2886 sayılı kanunun 51/g maddesi kapsamında projelendirilmesi, yapımı ve işletilmesi şartları ile Bursa Büyükşehir Belediyesine 2013 yılında teslim edildi.
İkinci Gelişim Bölgesi Koruma Maksatlı İmar Planına göre alanda yapımı planlanan Kongre Merkezi, bin 200 araçlık otopark, mescit, günübirlik tesis ve spor tesisleri alanı 2886 sayılı kanunun 51/g maddesi kapsamında projelendirilmesi, yapımı ve işletilmesi şartları ile Bursa Büyükşehir Belediyesine 2013 yılında teslim edildi.
YEREL
YÖNETİMLER DEMEÇLE YETKİ İSTİYOR
Bakanlık
açıklamasının en can alıcı bölümlerinden biri ise Uludağ’daki yetkinin
Büyükşehir Belediyesi’ne devir istekleri oluşturuyor.
Açıklamada, mevzuatı
dikkate almayan yerel yönetimlerin sürekli olarak Uludağ'ın Büyükşehir
Belediyesine devrine dair basın yayın organlarına demeç verdikleri ifade
edilerek, devrin neden olamayacağı şu gerekçelerle anlatılıyor:
”Uludağ Milli Parkı’nın 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu kapsamında “Milli Park” olması, 6831 sayılı Orman Kanunu kapsamında ise “Ormanlık Alan” statüsünde bulunması hasebiyle Bursa Büyükşehir Belediyesine devredilmesi mümkün olamamaktadır. Bu hususta Büyükşehir Belediyesince mevzuat değişikliği yönünde girişimleri olmasına rağmen bu gerçekleşmemiştir. Bunun gerçekleşebilmesi için hem Orman Kanununda değişiklik yapılması, hem de Uludağ'ın Milli Park statüsünün kaldırılması gerekmektedir”
ZAMAN ZAMAN YETERSİZ KALIYOR
Daha önceki yazımda dile getirdiğim personel yetersizliğine bakanlık da dikkat çekiyor. Açıklamaya göre, bakanlığın Uludağ'ın ulusal ve uluslararası önemini göz önünde bulundurarak buranın yerinden yönetimini sağlamak üzere 15 Doğa Koruma Milli Parklar Bölge Müdürlüklerinden birini hususen Bursa'da kuruldu. Ayrıca Uludağ Milli Park Müdürlüğü'nü de muhafaza edildi.Hizmetlerin aksatılmadan yürütülmesi amacıyla 6 yönetici ve teknik personel, 12 kadrolu işçisi, hizmet alımı ile çalıştırılan 25 temizlik personeli, 4 muhafaza memuru olmak üzere toplam 47 personel ile hizmet veriliyor. Alanın çok büyük olması ve ziyaretçilerin sayısının yüksek olduğu günlerde bu sayıdaki çalışan da zaman zaman yetersiz kalabiliyor.
”Uludağ Milli Parkı’nın 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu kapsamında “Milli Park” olması, 6831 sayılı Orman Kanunu kapsamında ise “Ormanlık Alan” statüsünde bulunması hasebiyle Bursa Büyükşehir Belediyesine devredilmesi mümkün olamamaktadır. Bu hususta Büyükşehir Belediyesince mevzuat değişikliği yönünde girişimleri olmasına rağmen bu gerçekleşmemiştir. Bunun gerçekleşebilmesi için hem Orman Kanununda değişiklik yapılması, hem de Uludağ'ın Milli Park statüsünün kaldırılması gerekmektedir”
ZAMAN ZAMAN YETERSİZ KALIYOR
Daha önceki yazımda dile getirdiğim personel yetersizliğine bakanlık da dikkat çekiyor. Açıklamaya göre, bakanlığın Uludağ'ın ulusal ve uluslararası önemini göz önünde bulundurarak buranın yerinden yönetimini sağlamak üzere 15 Doğa Koruma Milli Parklar Bölge Müdürlüklerinden birini hususen Bursa'da kuruldu. Ayrıca Uludağ Milli Park Müdürlüğü'nü de muhafaza edildi.Hizmetlerin aksatılmadan yürütülmesi amacıyla 6 yönetici ve teknik personel, 12 kadrolu işçisi, hizmet alımı ile çalıştırılan 25 temizlik personeli, 4 muhafaza memuru olmak üzere toplam 47 personel ile hizmet veriliyor. Alanın çok büyük olması ve ziyaretçilerin sayısının yüksek olduğu günlerde bu sayıdaki çalışan da zaman zaman yetersiz kalabiliyor.
KALDIRIMI KARAYOLLARI İSTEMEDİ
Daha önceki yazımdaki Uludağ’da anlattığım karayolu kenarındaki kaldırım konusuna da değinen bakanlık, bu konuyla ilgili olarak da şu değerlendirmeyi yaptı:
Daha önceki yazımdaki Uludağ’da anlattığım karayolu kenarındaki kaldırım konusuna da değinen bakanlık, bu konuyla ilgili olarak da şu değerlendirmeyi yaptı:
“Uludağ Milli Parkı oteller bölgesinde
kar kalınlığı 2-3 metre yüksekliğe ulaşabilmekte ve Karayolları ekiplerince
yürütülen karla mücadele çalışmalarında ağırlıklı olarak dozerler
kullanılmaktadır. Kar mücadelesinin rahat bir şekilde yapılabilmesi için,
altyapı bacalarının yol seviyesinde olması, herhangi bir yükselti olmaması,
kaldırım yükseltilerin yapılmaması Karayolları Bölge Müdürlüğünce istenmektedir”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder