Henüz, Bodrum, Marmaris ve Akdeniz kıyı şeridinde yeralan
tatil beldeleri keşfedilip beton yığınına dönmeden önce Marmara’nın iki gözdesi
vardı.
Bunlardan biri merhum Vehbi Koç’un bile tatilini geçirdiği Erdek, diğeri ise Bursalılardan çok Eskişehir ve Ankaralıların sevdiği Küçük Kumla.
Son zamanlarındaki görüntülerine aldanıp Küçük Kumla deyip geçmeyin, bir zamanlar iskelesine Muazzez Abacı’nın teknesiyle demir attığı tatil beldesiydi. Sapsarı kumsalları pırıl pırıl denizi ve bir çok yerde görülmeyen balık çeşitleriyle Marmara’nın gözbebeğiydi.
Geçen 40 yıla yakın süre içinde Kumla’nın denizi bile beton yığınına dönüştü.
Denizi bile diyorum çünkü aklı evvel bir belediye başkanı her biri 25-30 tonluk beton blokları kıyıya boydan boya döşeyerek aklı sıra plaj yapmaya kalkmıştı.
Sonra yanlış olduğu anlaşıldı ama iş işten geçmişti. Çünkü beton ucubeleri kaldırmak, daha masraflıydı. Yeni yasa Kumla’yı mahalle yapıp Gemlik’e bağlayınca belediye beton blokları kaldırdı ancak, kıyıdan taşımadı. Deniz ise beton blokların kaldırılmasına adeta sevinerek kıyıları kumla doldurdu.
Ucubeler ise hala ortada, çirkinlik abidesi olarak duruyor.
Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe nihayet, yanına Gemlik Belediye Başkanı Refik Yılmaz’ı da alarak, geçtiğimiz günlerde Kumla’yı ziyaret etti.
Kumlalıların beklediği müjdeyi de verdi. Enerji Piyasası Yüksek Kurulu’ndan izin çıkmış, konutlara doğalgaz hattı için çalışma ekim ayında başlıyor. Hem de yenilenecek kanalizasyon hatlarıyla birlikte.
Sahil boyunca vatandaşlarla birlikte yürüyen Altepe ve Yılmaz’a en çok şikayet beton ucubeler konusunda. Geldi, bunları dinleyen Altepe, artık sahilin sonuna geldiğinde dayanamayarak, Yılmaz’dan kaldırılması için çalışma yapmasını istedi.
Başta Kumla Muhtarı Abdullah Satı olmak üzere Kumlalılar rahat bir nefes aldı.
Tur, Küçük Kumla ile Büyük Kumla’yı bağlayan köprüye geldiğinde asıl proje ortaya çıktı. Kumla’nın istediği marina buraya yapılacak, dere ıslah edilerek çevresi yollar ve parklarla donatılacaktı. Refik Yılmaz, İstanbul’un Kanal Projesi’ne gönderme yaparak, “Bizimde hayal projemiz” bu olacak diye seviniyordu.
Altepe de hemen projeyi anlattı. Yol Büyük Kumla tarafına taşınacak, buradan elde edilecek alan değerlendirilecekti.
Unutmadan bir de kadınlar plajı var tabi. Köprünün hemen yanı başındaki, halen otopark olarak kullanılan bölgeye tıpkı Karacabey’deki gibi kadınlar plajı yapılacak.
Kanal projesi güzel, çünkü yapımı devam eden baraj projesi yüzünden dere kuruyacak ve mutlaka deniz suyunun kullanılması gerekecek.
Ancak ne betonların kaldırılması ne de kanal projesi Kumla’yı kurtarmaz. Yapılacak en önemli şey kimsenin cesaret edemediği sahil şeridinin bir an önce temizlenerek, asıl yürüyüş güzergahı ve plaj haline getirilmesi olacaktır.
Gerçi burada çay bahçeleri de beton yığınları arasında boğulan insanların nefes alma noktaları ancak, başka çözümler üretilerek, hem işletme sahipleri mağdur edilmez, hem de sahil tıpkı Kurşunlu ve Mudanya gibi yürüyüş yolu haline gelir.
Yoksa, kanal yapmakla Kumla kurtulmaz.
Bunlardan biri merhum Vehbi Koç’un bile tatilini geçirdiği Erdek, diğeri ise Bursalılardan çok Eskişehir ve Ankaralıların sevdiği Küçük Kumla.
Son zamanlarındaki görüntülerine aldanıp Küçük Kumla deyip geçmeyin, bir zamanlar iskelesine Muazzez Abacı’nın teknesiyle demir attığı tatil beldesiydi. Sapsarı kumsalları pırıl pırıl denizi ve bir çok yerde görülmeyen balık çeşitleriyle Marmara’nın gözbebeğiydi.
Geçen 40 yıla yakın süre içinde Kumla’nın denizi bile beton yığınına dönüştü.
Denizi bile diyorum çünkü aklı evvel bir belediye başkanı her biri 25-30 tonluk beton blokları kıyıya boydan boya döşeyerek aklı sıra plaj yapmaya kalkmıştı.
Sonra yanlış olduğu anlaşıldı ama iş işten geçmişti. Çünkü beton ucubeleri kaldırmak, daha masraflıydı. Yeni yasa Kumla’yı mahalle yapıp Gemlik’e bağlayınca belediye beton blokları kaldırdı ancak, kıyıdan taşımadı. Deniz ise beton blokların kaldırılmasına adeta sevinerek kıyıları kumla doldurdu.
Ucubeler ise hala ortada, çirkinlik abidesi olarak duruyor.
Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe nihayet, yanına Gemlik Belediye Başkanı Refik Yılmaz’ı da alarak, geçtiğimiz günlerde Kumla’yı ziyaret etti.
Kumlalıların beklediği müjdeyi de verdi. Enerji Piyasası Yüksek Kurulu’ndan izin çıkmış, konutlara doğalgaz hattı için çalışma ekim ayında başlıyor. Hem de yenilenecek kanalizasyon hatlarıyla birlikte.
Sahil boyunca vatandaşlarla birlikte yürüyen Altepe ve Yılmaz’a en çok şikayet beton ucubeler konusunda. Geldi, bunları dinleyen Altepe, artık sahilin sonuna geldiğinde dayanamayarak, Yılmaz’dan kaldırılması için çalışma yapmasını istedi.
Başta Kumla Muhtarı Abdullah Satı olmak üzere Kumlalılar rahat bir nefes aldı.
Tur, Küçük Kumla ile Büyük Kumla’yı bağlayan köprüye geldiğinde asıl proje ortaya çıktı. Kumla’nın istediği marina buraya yapılacak, dere ıslah edilerek çevresi yollar ve parklarla donatılacaktı. Refik Yılmaz, İstanbul’un Kanal Projesi’ne gönderme yaparak, “Bizimde hayal projemiz” bu olacak diye seviniyordu.
Altepe de hemen projeyi anlattı. Yol Büyük Kumla tarafına taşınacak, buradan elde edilecek alan değerlendirilecekti.
Unutmadan bir de kadınlar plajı var tabi. Köprünün hemen yanı başındaki, halen otopark olarak kullanılan bölgeye tıpkı Karacabey’deki gibi kadınlar plajı yapılacak.
Kanal projesi güzel, çünkü yapımı devam eden baraj projesi yüzünden dere kuruyacak ve mutlaka deniz suyunun kullanılması gerekecek.
Ancak ne betonların kaldırılması ne de kanal projesi Kumla’yı kurtarmaz. Yapılacak en önemli şey kimsenin cesaret edemediği sahil şeridinin bir an önce temizlenerek, asıl yürüyüş güzergahı ve plaj haline getirilmesi olacaktır.
Gerçi burada çay bahçeleri de beton yığınları arasında boğulan insanların nefes alma noktaları ancak, başka çözümler üretilerek, hem işletme sahipleri mağdur edilmez, hem de sahil tıpkı Kurşunlu ve Mudanya gibi yürüyüş yolu haline gelir.
Yoksa, kanal yapmakla Kumla kurtulmaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder