Raylı sistemler kent hayatında ulaşımın vazgeçilmesi...
Dünya ülkeleri henüz bu kadar yoğun araç trafiği olmadan kentlerini yeraltındaki raylı sistemlere kavuşturmayı becerebildiler.
Londra 1863, Budapeşte 1896, istasyonları bir sanat galerisi kadar görkemli olan Moskova 1935 yılında metroya kavuştu. İstanbul, 1875'te Tünel'le başladığı çalışmanın maalesef devamını çok sonraki yıllarda getirebildi.
Bursa'ya gelince; maalesef Bursa'da tam tersi bir gelişme yaşandı. Kent merkezinden Mudanya'ya uzanan demiryolu hattı 1953 yılında kapatılmak bir yana rayları söküldü.
Önce bir önemli not düşüp yazıya devam edeyim. Tarihçeyle ilgili bilgileri değerli gazeteci büyüğüm Olay Gazetesi yazarı Ahmet Emin Yılmaz'dan öğrendim.
Konuya dönersek, uzun yıllar sonra gelişen sanayi ve bunun getirdiği göçle büyüyen Bursa'da raylı sistem fikri ilk Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem Barışık döneminde master planla başladı. Ardından göreve gelen Teoman Özalp projeyi hazırlayıp, ihaleyi de yaptı ama sonra iptal etti.
Yeniden projelendirme ise Erdem Saker döneminde oldu. Hafif raylı sistemin yapım ve OSB- Küçük Sanayi ve Şehreküstü bölümünü açmak Erdoğan Bilenser gerçekleştirdi. Hikmet Şahin, hattı Şehreküstü'den Arabayatağı'na uzattı. Küçük Sanayi'den de Uludağ Üniversitesi'nin de projesini tamamladı. Recep Altepe ise üniversite hattı, Kestel ve OSB Emek hattının yapımını gerçekleştirdi.
Bu saydığım hatlardaki toplam 47,2 kilometrelik raylı sistemin tamamını Bursa kendi imkanlarıyla gerçekleştirdi. Halen 9 kilometrelik Kent Meydanı-Terminal arasındaki tramvay hattı inşaatını da yine Bursa Büyükşehir Belediyesi yapıyor.
Geçen 30 yılı aşkın sürede başta İstanbul, Ankara ve İzmir olmak üzere metro ve hafif raylı sistem yatırımlarının büyük bölümünü Ulaştırma Bakanlığı yaparken, Bursa hep kendi yağıyla kavruldu.
Dün Bursa'da bu açıdan bir ilk yaşandı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu'nun temelini attığı 6,1 kilometre uzunluğundaki metro hattı ilk kez Ankara tarafından finanse edilecek. Hatırlatmakta fayda var. Hattın projesini de yine büyükşehir belediyesi yaptı.
Bu yatırımın gerçekleşmesi için Bursa, 2,5 yıldan beri her platformda talepte bulunuyordu. 31 Mart seçimleri öncesi Gökdere Meydanı'nda Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın 'yatırımın garantisi benim' sözünden sonra süreç hızlandı.
Ancak, yine de aradan iki yıl geçtikten sonra temel atılabildi.
Törendeki konuşmasında üniversite Hattı'nı Görükle'ye uzatacak 4,5 kilometrelik hat için de Bakan Karaismailoğlu'ndan destek isteyen Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, Bursa-Ankara arasında adeta mekik dokuyarak spor projelerinden kentsel dönüşüm uygulamalarına varıncaya kadar birçok alanda devletin gücünü Bursa'da hissettirdiklerini söyledi. Aktaş, Şehir Hastanesi Hattı'nın da Ankara temaslarının meyvelerini toplamak adına önemli bir gelişme olduğunu vurgulayarak, Cumhurbaşkanı Erdoğan ve Bakan Karaismailoğlu ile süreci yakından takip eden milletvekillerine teşekkür etti.
Son söz: Büyükşehir Belediyesi'nin ulaşımı rahatlatmak için projelendirdiği ve Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş'ın seçim bildirgesinde yer alan metro hatları için yine Ankara'nın desteği için çok mekik dokumamız gerekiyor.
BAKAN KARAİSMAİLOĞLU'NDAN BURSA'YA ÖVGÜ
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, hem törende hem de yaptığı Büyükşehir, Valilik ve AK Parti ziyaretlerinde Bursa'ya övgüler yağdırdı.
İlk mesajını da gelmeden törenden bir gün önce sosyal medya hesabından 'Tarihin yeşille, medeniyetin maneviyatla buluştuğu, evliyalar şehri; Bursa'dayız' sözleriyle veren Bakan Karaismailoğlu, Büyükşehir ziyaretinde 'Yeşil Bursa'mızı her bakımdan eksiksiz bir şehir haline getirmek için var gücümüzle çalışmaya devam..' Valilikte de ' İnşa ve ihya etmek bizim işimiz çünkü biz bu vatana, millete sevdalıyız. Bursa'mız dört dörtlük bir kent olsun, eksiksiz hizmete kavuşsun diye üretiyoruz' mesajlarını yazdı.
Konuşmasındaki genel değerlendirmelerin ardından Bursa'daki yatırımları anlatan Karaismailoğlu, 'Elbette, Bursa'da gösterdiği gelişim ve büyümeyle pek çok yeni ve dev yatırımı hak eden bir ilimiz. Son 19 yılda Bursa'nın sadece ulaşım ve iletişim altyapısına 12 milyar 830 milyon lirası yap-işlet-devret kapsamında olmak üzere yaklaşık 27 milyar 485 milyon lira yatırım yaptık' dedi.
Bursa'nın merakla beklediği hızlı tren konusuna da değinen Bakan Karaismailoğlu, şunları söyledi:
'Şu anda, 106 kilometre uzunluğundaki Bursa-Yenişehir-Osmaneli arasında iki kesim halinde yapım çalışmalarımız devam ediyor. 56 kilometre uzunluğundaki ilk kesim olan Bursa-Gölbaşı-Yenişehir hattında altyapı çalışmalarında yüzde 74,8 fiziki ilerleme sağladık. 50 kilometre uzunluğundaki Yenişehir-Osmaneli'nin arasında da çalışmalara başlıyoruz.'
HANLAR BÖLGESİNİ ZİYARET VE KOZAHAN'DA ALIŞVERİŞ
Bakan Karaismailoğlu'nun konuşmasında yeni hat ile ilgili verdiği bilgi kent için raylı sistemin nasıl yarar sağlayacağının en açık göstergesi.
Bakanın verdiği bilgiye göre, 2023 yılı içinde tamamlanması hedeflenen metro hattı 6,1 kilometre olmasına rağmen 2023-2050 yılları arasındaki 27 yıllık projeksiyonda zamandan 796,66 milyon dolar, karayolu bakım ve işletmesinden 58 milyon dolar, önlenecek kazalardan 1,17 milyon dolar, hava kirliliği, iklim değişikliği, gürültü, doğa ve yeşil arazi maliyeti, biyolojik çeşitlilik, toprak ve su kirliliği gibi dışsal faydalardan 15,64 milyon dolar olmak üzere toplam 871 milyon dolar ekonomik kazanç sağlanacak. Proje ile karbondioksit salımının 235,13 ton azalacak ve Bursa rahat bir nefes alacak.
Demek ki şehiriçi ulaşımın büyük bölümü raylı sisteme dönerse bu rakamlar katlanarak büyüyecek.
Bakan Karaismailoğlu'nun gezisinden son notumuz ise Hanlar bölgesindeki gezisiyle ilgili. Cuma namazını Ulu Cami'de kılan bakan, Kozahan'daki bir mağazadan ipek eşarp satın aldı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder