25 Mayıs 2014 Pazar

BURSA, ANADOLU TURLARI PROGRAMINDAN ÇIKARILDI

1970’li yıllarda bir sabah uyandığımda evimizin karşısında, neredeyse Gemlik Körfezi’nin yarısını kaplayan şekilde duran gemiyi görünce şaşırmıştım. Belki o kadar büyük değildi, ama duruşu ve bizim bakış açımız büyük gösteriyordu.
Sonra gemi küçücük iskeleye yanaştı. Yüzlerce turist bekleyen otobüslere binerek, Bursa ve İznik’e doğru hareket etti.
1990’lı yıllara kadar bu seferler devam etti. Sonra bitiverdi.
Rehberliğine bu gemilerle gelen turistleri gezdirerek başlayan Güney Marmara Turist Rehberleri Derneği İkinci Başkanı ve İstanbul Rehberler Odası Bursa Temsilcisi Uğur Çelikkol ile Bursa ve turizm sohbeti yapma fırsatı bulduk.
Bursa’yı yönetenlerin son yıllardaki iddiası sanayi kenti olan kentin artık rotasını turizme çevrilmesi gerektiği yönünde.
Bu konuda da sürekli adımlar atılıyor. Vali Şahabettin Harput döneminde Arap ülkeleri turizm zirvesi Bursa’da toplandı. Yeni Vali Münir Karaloğlu ise Bursa’nın sağlık ve termal turizm bölgesi haline getirilmesi için çaba sarf ediyor.
Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe de, önceki hafta Almanya’nın termal turizm bölgelerini ziyaret ederek, Bursa için örnek gösterdi.
Ardından Bursa Valisi ile Gemlik Körfezi gezisinde, Gemlik Körfezi’ni Bodrum’da olduğu gibi marina ve tesislerle yaşayan bir turizm bölgesi yapmak istediklerini söyledi.
İddialı olmak ve proje geliştirmek güzel de bir de Bursa’nın gerçekleri var.
Aslında bizim de tanık olduğumuz bu gerçekleri Uğur Çelikkol dile getirdiğinde şaşırmadık.
Ancak öyle bir şey söyledi ki, tüm projeler bir yana bu söz bir yana denecek türden.
İyi tamam, güzel de İstanbul’daki turizm şirketleri Bursa’yı Anadolu turları programından çıkardı.
Eskiden İstanbul’a gelen turist ya da İstanbullu yerli turist Anadolu turuna Bursa’dan başlar ve daha sonra diğer illeri gezerdi.
Artık yok.
Çok sayıda nedeni var ama en basit olanını söyleyeyim.
Bursa’da turist otobüslerinin park edeceği yer yok.
Daracık yollarda trafik polisleriyle kovalamaca oynanıyor.
Ulucamii, Kapalı Çarşı bölgesi zaten hafta sonları aşırı kalabalık. Bir de tur otobüsleri ve turist gelince, bu bölgeler yürünemeyecek hale geliyor.
Tophane, Emirsultan, Yeşil Türbe ha keza öyle. Yeşil Türbe’yi giren tur otobüsü şoförü, daracık yollarda adeta cambazlık yapmak zorunda kalıyor.
Şoförlere Bursa’ya gidecekleri söylenince tüyleri diken diken oluyor.
Bu basiti bir de asıl önemli neden Bursa’nın artık bir beton yığınına dönmesi.
Tarihi bölgeler, bu beton yığınının içinde kayboluyor.
Çelikkol, “turist neden böyle bir yere gelsin” diye soruyor.
Yıllardır, Bursa’da görev yapmasına rağmen bir Amerikalı ya da Avrupalı turist grubundan teklif dahi gelmediğini söylüyor.
Peki “Bursa’ya yabancı turist gelmiyor mu?” diye sorduğumuzda. Küçük küçük Arap turist grupları dışında kimsenin gelmediğini anlatıyor.
Yerli turistlerin çoğu ise okul ve İstanbul’daki belediyelerin gezileri ile dini grupların turlarıyla geliyor.
Bir çoğu da para harcamıyor.
Bu turlarla gelenler zaten dar gelirli insanlar.
Hiç umut yok mu?
Çelikkol’a göre, Bursa treni kaçırdı. Umutsuz vaka.
Ancak, Çelikkol gibi aynı karamsarlığa sahip değilim.
Özellikle ulaşım imkanlarının artmasıyla Bursa yeniden Anadolu’nun gözdesi olabilir.
Çelikkol’un da dikkati çektiği konuların kenti yönetenler tarafından bölük pörçük ele alınmak yerine bütünlük içinde değerlendirilmesi gerekiyor.
Nasıl ulaşım master planı varsa turizm master planı da mutlaka yapılmalı.
Bir taraftan kış, doğa, tarih, diğer yandan sağlık ya da termal turizm konuları aynı ayrı ele alınmak yerine plan içinde uygulanmalı.
Bu geleceğe yönelik belki uzun vadeli ama şu tur otobüsleri meselesi kolaylıkla çözülebilir.
Bu konuda yazmayı sürdüreceğim.

 



   



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yatırımcı çıkmayınca Büyükşehir yapacak

  27 Ekim 2021 Çarşamba, 07:56     Bursa'da yerel gündem son aylarda oldukça hareketlendi. Emek-Şehir hastanesi metro hattından T2'y...